Stress

En vanlig missuppfattning är att stress är synonym till jäkt men egentligen skulle man kunna säga att stress är en mental överansträngning.
Stress är egentligen en naturlig reaktion i kroppen, som är bra när du behöver göra något snabbt eller har bråttom. Stressen ska hjälpa dig att göra det du behöver göra. Det är när stressad blir en för stor del i din vardag förhållande till vila och återhämtning som den blir ett problem. Stress är den känsla som kommer om du känner att du har för mycket att göra och för lite tid, eller när du har för höga krav och förväntningar på dig. Du upplever att du inte räcker till och att du inte hinner med alla olika aktiviteter, privat eller på arbetet.

Stress är en upplevelse av en tanke och känsla och är därför individuell.
Att ha för lite att göra kan faktiskt också vara stressande, om du känner att du inte får använda den energi och kapacitet du har
Ibland kan man känna stress utan att veta vad det beror på och man kan också stressa på grund av att andra stressar. Det finns flera olika saker som kan tyda på att man är stressad på ett sätt som inte är bra. 

Det kan till exempel vara att du
- sover dåligt på nätterna
- känner dig trött fast du har sovit
- spänner dig och får ont i nacken eller axlarna
- lätt blir irriterad och arg över småsaker
- känner dig ointresserad av det som händer omkring dig
- väljer bort saker som du förut har gjort och tyckt om
- får svårare att koncentrera dig, tänka klart och komma ihåg saker
- känner dig rastlös och har svårt att koppla av
- får huvudvärk eller ont i magen
- får hjärtklappning
- får negativa tankar, nedstämdhet eller ångest
- får minskad sexlust.